lördag 26 maj 2007

En morgon i stallet

Lördag morgon och klockan ringer 06:20. En dag till innan helgen?? Nej då det är jour på ridskolan. Ge hästarna mat, mocka kopiösa mängder hästskit och sopa golv. Det är hårt arbete men åh vad mysigt! Sedan hinner vi med lite kaffe och frukost i solen innan vår ridlektion börjar. Vår nybörjargrupp för vuxna. Min ridkarriär tog ganska drastiskt slut i övre tonåren efter en ofrivillig avsittning mitt ute i skogen med allvarlig hjärnskakning som följd. Jag red några gånger efter det men var livrädd och slutade. Efter ett barnkalas där vi pratade om att barnen skulle kanske vilja börja rida bestämde jag och en annan mamma oss för att vi själva skulle börja också. Det är en fantastisk grupp vi har med mammor och pappor till ridtjejer mestadels. Vansinnigt kul och vilken härlig träningsvärk det ger. Rädslan kämpar jag med fortfarande men självförtroendet byggs upp sakta och säkert tack vare ursnälla hästar och en mkt pedagogisk ridlärare. Hur snygg är man i ridbyxor och hjälm? Hmmm, det finns lite utrymme för förbättring kan man lugnt säga... men de underbara hästarna bryr sig mer om huruvida man sliter dem i munnen och vem har tid att tänka på snygghet när man kämpar med att hålla balansen.

Idag är det vårmarknad på torget i detta lilla fina samhälle och 6-åringen har sett fram emot det hela veckan. Varför vet jag faktiskt inte, men chansen är att det har med lördagsgodis och att få cykla dit att göra. I övrigt har veckan varit fantastisk! JAG HAR TAGIT EXAMEN!! Har ett tjusigt diplom som intyg och fick dessutom ett stipendium på några tusenlappar för mitt ex-arbete! Festen med middag och tal var kanonkul och det var härligt att träffa alla lärare och klasskompisar nu när stressen är över. Att vissa lyckades ta examen är ju helt obegripligt men så är det väl. Att jag var bakis på jobbet i fredags var mindre kul men jag överlevde. Somnade snabbt igår och sov stenhårt hela natten. Förmodligen snarkade jag eftersom min man hade flyttat in till ena dotterns rum. Ingen risk för romantik där inte... ja, ja det är ju lördag idag så chansen finns ju.

Duktighetspoäng för väldigt lite obefogat skäll & gap på barnen. Den minskade stressnivån gör gott. Avdrag dock för brist på städning och tvätt denna veckan, skärpning krävs! Oj, häll på att glömma de skyhöga duktighetspoängen för veckomenyn som faktiskt genomfördes varje dag utom en. WOW!!! Guldstjärna till mig!

Inga kommentarer: