torsdag 15 januari 2009

Modell för en dag...

...eller snarare en kväll. Verkligen kul idé och väldigt lyckat för de flesta... men fy vilken flopp det var för mig. Med 10 extra kilo efter graviditeten i kombination med att vara totalt obekväm framför en kamera med instruktioner om att posera var det total katastrof.
Underliggande dåligt samvete för att lämna sonen hemma och sorg över att amningen inte fungerar bidrog forstås också till att det var omöjligt att slappna av och ha riktigt roligt. Roligt att träffa vännerna var det förstås som alltid, men helt klart känner jag mig lite 'off'. Så inte bara är jag ful och fet utan definitivt tråkig också.
Så vilken härlig möjlighet jag har nu. En valmöjlighet... jag kan välja att deppa ihop ännu mer och dega ihop totalt. Sitta hemma och tycka synd om mig själv för att jag inte får gå till jobbet och prestera, att jag inte har en kropp som jag vill ha, att amningen inte funkar, att det är aptråkigt att plocka ur och i diskmaskinen varje dag osv osv osv. Eller så kan jag välja att bli peppad och motiverad av fetkorten och uppskatta möjligheten att promenera bort kilona, ha tid att laga bra mat, umgås med familjen, njuta av att ha en frisk bäbis som äter sig mätt och växer som han skall osv osv osv.

Ja men hur svårt kan det vara att välja? Vem skulle välja alternativ 1? Inte någon väl? Men varför känns det så som att alternativ 2 är så fruktansvärt svårt och jobbigt? Nåväl, sluta lipa och gå ut i solen... Sluta med självömkan och släpp prestationsångesten... i alla fall för en dag...en vecka... Lite i taget.

xoxo

1 kommentar:

den ljuva blonda sa...

älskade vän,
släpp dina krav på dig själv. nu kommer lite terapiövningar: stå framför spegeln och säg: Jag är en fin människa. jag tycker om mig själv. jag är vacker. gör övningen minst tre gånger per dag. Om du av någon anledning skulle känna något annat så kommer det att förändras i och med denna övning, jag lovar dig!! Om du känner dig ensam i detta kan du tänka på att dina gazellvänner står omkring dig i en ring och säger: du är en fin människa, vi älskar dig. du är vacker. kram från den ljuva blonda