måndag 18 juni 2007

Dagen efter dagen efter

Äntligen måndag och en chans att gå till jobbet och vila upp sig med lite möten, några komplicerade Excel formler och lite rapport-design!
Snabbresumé av förra veckan:
Måndag: Samtal från blivande svägerskan med rop om akuthjälp - bröllopsprogrammen till lördagens bröllop med 80 gäster var inte gjorda och lillasystern med designansvar ville inte ha ansvar för innehållet vilket Toastmadamen inte riktigt hade haft tid med.
Tisdag: Spenderade eftermiddagen/kvällen/natten med att fixa program under tiden som en miljon frågor uppstod och ingen hade svar. Den s.k. bröllopskoordinatorn hade visst bara koll på maten... inte på festlokalen, dukning, bandet, pausmusik och annat. Tidsschemat för pre-bröllop tiden var inte fixat och ingen hade riktigt tänkt på hur alla skulle ta sig till kyrkan osv.
Onsdag-fredag: bröllopsbestyr, t.ex. sydde "påsar" till engångskamerorna, dekorerade kyrkan med blommor, piskade lillebror till att skaffa sig koll på en del viktiga saker, dessutom klippning av barn, inhandling av bröllopspresenter, nylonstrumpbyxor med 'control top' (tantvarning).
Ja, nu hör det ju till storyn att min bror och numera svägerska mycket väl hade fixat att ha ett fantastiskt bröllop utan min inblandning, men det var helt omöjligt för mig att inte lägga mig i och försöka styra upp i sista sekund eftersom jag är ett kontrollfreak och storasyster som inte förstår sig på människor som helt avspänt lutar sig tillbaks och tror att saker och ting ordnar sig. Fast vänta lite nu... Det gjorde det ju också denna gång. Brudens lillasyster gjorde en enorm insats och fick ordning på dukningen som blev fantastisk, vi fixade programmet, min man skapade ett par olika iPod playlists med cd skivor som back up för paus underhållning och eventuell musik efter att bandet slutat, brudens mamma städade hela deras hus, mina föräldrar fixade catering till dagen efters lunch med presentöppning, osv. osv. Deras laid back attityd fungerar i alla lägen och även om det fälldes ett par tårar och utbyttes ett par mindre vänliga ord så blev det verkligen ett underbart kul och lyckat bröllop. Brudparet klarade sig utan allvarliga stresssymptom och ingen av dem kommer någonsin att få magsår eller liknande pga stress. Man borde lära sig av dem, luta sig tillbaks och låta saker och ting ordna sig lite oftare. Leva lite mer mañana och inte flänga runt i livet som en galning. Men ve och fasa vem skulle då hålla ordning på allt som sker i familjen, på jobbet och runt omkring? Skulle inte jorden gå under då? Hmmmmm.... jag avvaktar lite och fortsätter försöka styra upp allt och alla.

Höjdpunkter från bröllopet - när de 3 ursöta små brudnäbbarna blygt men målmedvetet skred fram i kyrkgången tätt följda av den vackra bruden och den stilige brudgummen plus när min man "tvingade" min pappa att spontanöversätta sitt tal till engelska! Vilken lycka att ha en sådan familj!

Godnattkram

1 kommentar:

moder solo sa...

det finns en metod från österlandet som kallas ickehandling. det är precis det som din bror bemästrar och det som du kanske ska använda dig lite mer av.
förövrigt är jag jätteavundsjuk på dig som har fått gå på bröllop

hej svejs