onsdag 20 juni 2007

Det enkla i livet

Jag vill absolut inte säga att det var bättre förr men ibland kan jag sakna de enkla nöjen som jag tog för givet innan man, barn, hus, lån, kombi och allt det där. Visst suktar jag efter en spa weekend, romantiska getaways och tjusiga cocktail partys och andra Mama-glamorösa nutidsnöjen men... ibland när det är stressigt och jag skulle behöva en liten time out från den hektiska vardagen så tänker jag på underbara stunder från förr.
När jag bodde i Mangans halvsunkiga lägenhet på Masthugget och det var endast 200 meter till Slottskogen... när man med en av sina bästisar packade ihop ett par filtar, en kudde, lite mat, oftast ett par halvtorra mackor och en termos med kaffe. Vidare till den lilla service butiken på hörnet där en massa tidningar & godis inhandlades och sedan till en solig gräsplätt i Slottskogen där man helt bekymmersfritt tillbringade hela dagen. Sov en timme eller två, snackade en hel massa och analyserade diverse "problem", käkade massa godis, läste en hög med tidningar och spanade och kommenterade alla som gick förbi. Det var tider det.... (om man bortser från att man förmodligen var dödligt bakfull med tillhörande ångest, men såhär 12-14 år senare kan man ju förlita sig på selektivt minne och välja vilka delar av den tidens verklighet man vill minnas)

Rapport från dagens verklighet och vardag: Gick till vårdcentralen med yngsta dottern för att hon sedan sin halsfluss inte varit 100% och dessutom var på återkontroll för en tidigare öroninflammation igår och den visade potentiella problem med höger öra. Gick därifrån med penicillinkurer till båda barnen eftersom det framkom att äldsta dottern har streptokocker i halsen och yngsta har ytterligare en öroninflammation. Suck! Tur att yngsta dottern vägrade att låta doktorn titta i halsen så att äldsta dottern fick visa hur man gör och doktorn såg att henne hals var röd och irriterad och han beordrade tester på båda. Dessutom måste jag och min man ta samma test imorgon bitti eftersom någon av oss kan vara smittbärare utan symptom och vara anledningen till att våra barn har haft halsfluss respektive scharlakansfeber och nu streptokocker igen... Men vem av oss har tid att känna efter????

Nu måste jag sova eftersom jag har planerat ännu en joggingrunda kl. 06:00 imorgon. Lika bra att passa på innan man eventuellt får reda på att man har halsfluss och måste genomlida en Kåvepeninkur.

Hugs and kisses

Inga kommentarer: